nieuwe taxeren

Het nieuwe taxeren in 7 antwoorden

Het nieuwe taxeren, dat klinkt heel wat. Terwijl met het vak taxeren niks gebeurt. Alleen met de manier waarop. Maar hoe ziet dat er met de nieuwe regelgeving uit? Moet je je inschrijven bij het NRVT? Vervallen oude registers? Welke regels gelden er straks? Daarom: zeven vragen en antwoorden.

Word ik automatisch lid van het NRVT?
Tot 31 december 2015 was instromen, als je ingeschreven stond bij VastgoedCert of SCVM en je bijscholing up to date was, eenvoudig. Tot 1 juli 2016 was instromen mogelijk als je recent (maximaal 1 jaar geleden) bent geslaagd of als je voor 31 juli 2016 geslaagd was voor de praktijktoets van VastgoedCert. Nu geldt dat je opnieuw een praktijktoets moet doen.

Moet ik me bij het NRVT inschrijven?
De bestaande inschrijvingen van VastgoedCert en NRVT worden nog geaccepteerd in de markt, alleen worden ze niet meer verlengd. Om te kunnen blijven taxeren na afloop van je hercertificeringsperiode is inschrijven bij het NRVT dan ook van belang.

Zeg ik mijn huidige lidmaatschap bij een register op?
Voorlopig kun je bij meerdere registers ingeschreven staan. Ben je makelaar én taxateur dan blijf je als makelaar ingeschreven bij het register waar je al ingeschreven staat, en bij het NRVT als taxateur. Omslachtig? Tja, veel mensen kiezen er dan ook voor om de inschrijving bij VastgoedCert of het SCVM op te zeggen. VastgoedCert heeft besloten om door te gaan als een makelaarsregister, maar de toegevoegde waarde hiervan is vooralsnog onduidelijk.

Gelden er bij het NRVT bijzondere regels?
In bepaalde kamers wordt er een eis gesteld aan het minimale aantal taxaties dat per jaar moet worden uitgevoerd. Deze ervaringstoets geldt voor het taxeren van bedrijfsmatig vastgoed en landelijk en agrarisch vastgoed.

Ik ben een provinciemakelaar en doe taxaties erbij, gelden deze regels ook voor mij?
Het idee is dat voor alle taxateurs in Nederland dezelfde (spel)regels gelden. De financiële wereld is namelijk zo in elkaar verweven dat dit noodzakelijk is.

Vanwaar die noodzaak?
Stel, de ABN-Amro verstrekt op basis van een taxatie een hypotheek van 3 ton. De bank kan dan ervoor kiezen het risico van die hypotheek apart onder te brengen en deze bijvoorbeeld te verhandelen op de internationale markt. Dit klinkt misschien als een ver-van-mijn-bed-show, maar is de (dagelijkse) realiteit. Chinese, Amerikaanse of Japanse beleggers moeten namelijk inzicht krijgen in alle onderliggende stukken. Ook in jouw taxatie. Mede daarom moeten internationaal dezelfde regels gevolgd worden.

Dit brengt meer werk mee, kan ik die extra uren doorberekenen?
Tot nu toe wordt een taxatierapport doorgaans gezien als een noodzakelijk kwaad. De klant gaat vaak voor de goedkoopste. Daarbij ziet de, met name particuliere, klant de producten als homogeen. Gezien de concurrentie op de prijs zal het in eerste instantie moeilijk worden extra kosten in rekening te brengen. Toch valt er branche-breed wel een correctie op de prijs te verwachten. De kwaliteit van de taxaties moet gewoon omhoog. En met het stijgen van de kwaliteit zullen ook de kosten stijgen. Dat is nu eenmaal onvermijdelijk.